Parādu atgūšanai tiek izmantoti parādu piedziņas firmu pakalpojumi. Abām pusēm ir iespējams saņemt profesionālu juridisku konsultāciju par saistību nokārtošanu. Parāda atgūšanas process ir juridiski korekts un notiek likumu ietvaros, tādēļ klientiem ir pieejamas dažādas opcijas. Vispopulārākie ir divu veidu parādu atgūšanas piedāvājumi – cesija, kad parāds tiek nopirkts, un inkaso, kas ir parāda ārpus tiesas atgūšana. Parādnieks vienmēr tiek informēts rakstiski par parāda labprātīgu atmaksāšanu.
Likumā noteiktā norma paredz, ka parāda vēstules saņēmējam ir tiesības 21 dienas laikā apstrīdēt lēmumu un par to ziņot parādu piedziņas kompānijai(vairāk skatīt te – inkaso). No parādu piedziņas uzņēmumiem nav jābaidās, jo tās ir ieinteresētas palīdzēt gan parādniekam, gan uzņēmumam, pie kura parāds ir izveidojies.
KĀDI IR POPULĀRĀKIE PARĀDU RAŠANĀS VEIDI?
Ārpus tiesas parādu piedziņa ir viens no populārākajiem veidiem kā uzņēmumiem atgūt savu naudu. Ir dažādi veidi, kā var veidoties parāds un viens no populārākajiem ir neatmaksātas kredītsaistības, taču tas var notikt neapmaksātu rēķinu vai uz nomaksas pirktu preču maksājumu grafika neievērošanas gadījumos. Parādu piedziņas pakalpojumi, lai arī biežāk tiek izmantoti kā juridisku personu veids naudas atgūšanai, to var izmantot arī fiziskas personas. Nesamaksātas saistības tiek iekļautas sava veida melnajā sarakstā un radīs problēmas ne tikai kredīta ņemšanai, bet arī nomaksas preču iegādei un atsevišķu pakalpojumu saņemšanai.
KĀ TIEK MONITORĒTS PARĀDA ATGŪŠANAS PROCESS?
Populārākais veids, kā tiek panākta aizdevumu apmaksa ir ar ārpus tiesas atgūšanas starpniecību. Vēl viens veids, kā tiek nokārtotas šāda veida saistības, ir ar cesijas palīdzību. To parasti izmanto reizēs, kad tiek prognozēta problemātiska parāda atgūšana. Cesijas līgums nosaka to, ka parādu nopērk parādu atgūšanas kompānija, kas palīdz novērst zaudējumu veidošanos pārdevējam vai pakalpojumu sniedzējam. Šāda veida pakalpojumi pieejami arī klientiem ārpus Latvijas. Parādu piedziņa uzņēmumi uzrauga visu parāda atgūšanas procesu – sākot ar vēstulēm un telefona zvaniem un beidzot maksājumu veikšanas uzraudzību. Abas puses ir ieinteresētas saistības nokārtot un, inkaso gadījumos, to gaida arī trešā pusē, tādēļ sadarbošanās ir labākais veids kā to panākt.